På Himmelslätta utanför Gagnef uppförs precis en riktigt speciell byggnad. Hangaren, som den kallas, kommer att inrymma såväl bostad som samlingslokal, teknikutrymme samt – just det – en hangar för elflygplan.

Bakom den mångfacetterade byggnaden står uppfinnaren och flygentusiasten Jan-Erik Strömberg. Gert Wingårdhs arkitektkontor har designat byggnaden. I golvbjälklag och takstolar finns MiTeks komponenter, vilka bidragit till yteffektivitet och funktionalitet. Nu tar byggnaden form, här är vad som hänt hittills.

Vid Himmelslätta flygfält utanför Gagnef i Dalarna håller precis en dröm på att förverkligas. Efter många års planering, hårt arbete och engagemang kommer nu Dalarna att vara först i Sverige med en laddinfrastruktur för elflygplan. Personen bakom projektet är uppfinnaren och visionären Jan-Erik Strömberg:

– Hela mitt yrkesverksamma liv har jag arbetat med flygrelaterad verksamhet och att nu fått möjlighet att utveckla bemannat elflyg är helt fantastiskt, berättar han.

Många funktioner på liten yta

En del i det projektet är att skapa en modern byggnad, Hangaren, där man ska kunna mötas och konferera samt lära ut den nya tekniken. Byggnaden kommer även innehålla ett labb för att testa nya komponenter och systemlösningar för elflyg, samt en verkstad för att ta fram prototyper.  Dessutom ska flygplanet och dess laddningsutrustning rymmas i samma byggnad, samt även en bostadsdel.

Men hur man skulle man kunna kombinera alla dessa funktioner i en och samma byggnad? På en yta som dessutom var begränsad? Frågan gick till Gert Wingårdhs arkitektkontor, ett av Sveriges mest berömda.

– Vi fick en väldigt speciell fråga från Jan-Erik Strömberg och såg det som en härlig utmaning. Jag älskar tanken på en byggnad där framtiden skapas, teknik utvecklas, en person kan bo, samtidigt som den inrymmer ett flygplan! Det är något väldigt speciellt med flygplan, deras mobilitet, utseende, drömmen om att resa, lusten. Och att det är elflygplan det handlar om gör det hela mer intressant, futuristiskt och självklart mer hållbart, berättar Gert Wingårdh själv.

Avancerad teknik i klassisk miljö

Gestaltningsidén som han och hans kollegor tog fram drevs av strävan att skapa en balans mellan trä och metall, att fungera tekniskt samt att spegla beställarens utvecklingsfokus.

Konferensdelen ligger i samma byggnad, och precis som i alla hangarer måste man hantera stora spännvidder. Det är en utmaning att samtidigt skapa en trivsam miljö för möten.

Hangaren definieras av fyra omfångsrika limträpelare i byggnadens yttre hörn. I mötet mellan taket som är av metall och de stora pelarna går takfoten ut i en spets.

– Det kändes rätt att göra huset rött eftersom området i Dalarna präglas av mycket sadeltak och klassisk svensk faluröd bebyggelse, berättar Sofia Larson, arkitekt som deltagit i arbetet.

Tunga laster

Uppdraget att bygga Hangaren gick till familjeföretaget Arkos Home i närbelägna Insjön. – Det är ett riktigt häftigt bygge att vara med om, med många speciallösningar som exempelvis de extremt stora balkarna. Både nockbalkar och järnbalkar behövdes för att kunna hantera de tunga lasterna från takkonstruktionen och ta ner dem i grunden, berättar Stefan Arnesson, Arkos Home.

Enkelheten hos Posi-Joist

Det är mycket teknik som måste få plats i huset, och därför viktigt att använda ytan så effektivt som möjligt.

– Det var Arkos Home om tipsade mig om att vi kunde använda Posi-Joist golvbjälklag. Jag blev imponerad av den fiffiga lösningen för att bygga lätta konstruktioner, som samtidigt gör det enkelt att integrera omfattande system som rördragning, ventilation, och el utan att de syns, säger Jan-Erik Strömberg.

– Enkelheten i Posi-Joist-systemet går inte ens att jämföra med andra lösningar. Det sparar extremt mycket tid på byggplatsen eftersom man slipper håltagning och man kan lätt ta sig fram till installationerna från alla håll, säger Stefan.

Enklare rördragningar

Torbjörn Elfors, projektledare på ABB Sverige AB fick i uppgift att installera ventilationen och dra alla rör för värmepumparna.

– Jag blev väldigt glad när jag första gången såg att installationerna skulle få plats inuti golvbjälklaget.  Jag tror starkt på den här idén. Ofta handlar det om att arbeta runt limträbalkar eller liknande, och det är inte alltid lätt att få igenom rören. Det har varit ett stort bekymmer, men Posi-Joist-systemet är verkligen en fantastisk lösning som gör vårt arbete mycket lättare och snabbare, säger Torbjörn.

– Jag tycker att vi har gjort ett fantastiskt jobb med att hushålla med den tillgängliga ytan och volymen. Vi har fått plats med alla installationer inuti golvbjälklaget utan att stjäla för mycket utrymme i fastigheten, avslutar Jan-Erik Strömberg, som snart kommer att kunna installera sitt elflygplan i den röda hangaren utanför Gagnef.

Projektet slutbesiktigades nyligen och Jan-Erik kommer snart att kunna installera sitt elflygplan i detta mångfacetterade arkitektoniska praktbygge.

Upptäck fördelarna med Posi-Joist

Förfrågan Posi-Joist